מדריך לנפגע בתאונת עבודה

עובדים רבים שנפגעו בתאונות עבודה מתקשים להוכיח שהפגיעה אכן נגרמה תוך כדי ועקב עבודתם, ומאבדים בשל כך זכויות יקרות.

לרוב, העובד שאינו מודע לזכויותיו בעת הפגיעה, מזניח את הרישום והדיווח של האירוע ומתמקד בעיקר בטיפול הרפואי בפגיעה. כשהוא פונה מאוחר יותר לביטוח הלאומי הוא מתקבל בחשד ובפעמים רבות מתקשה להוכיח את הקשר הישיר בין פגיעתו לבין התאונה.

כמי שמייצגת לקוחות מול הביטוח הלאומי ובבתי הדין לעבודה, אני ממליצה לנפגעי תאונות עבודה על מספר כללי יסוד שיכולים לסייע להם בתביעתם:

 

  1. על הנפגע לדווח על האירוע למעסיק מיד, בין שהתאונה ארעה במקום העבודה ובין במקום אחר.

 

  1. יש לרשום את פרטי העדים לאירוע ואת עדותם, סמוך ככל האפשר לאירוע שבו התרחש.

 

  1. על נפגע שפונה לרופא או לחדר מיון בעקבות התאונה, לציין בעת מסירת הפרטים כי האירוע קרה במסגרת העבודה.

 

  1. על הנפגע להגיש תביעתו למוסד לביטוח לאומי תוך 12 חודשים. אם לא יעשה כן, זכויותיו עשויות להיפגע.

 

  1. במקרה שאין המדובר בפגיעה מגורם חיצוני, כגון: התקף לב, אירוע מוחי, ולחילופין – המדובר במחלת מקצוע, כגון: ירידה בשמיעה, רצוי להתייעץ עם עו"ד לפני הגשת התביעה למוסד לביטוח לאומי ולהצטייד בחוו"ד מומחה.

 

  1. גם אם המדובר בתופעת המיקרוטראומה – שהיא תוצאה של הצטברות רבת שנים של אירועים יום יומיים, למשל – כאבי גב עקב הרמת משאות כבדים או עקב עבודה על כלי רכב רוטט כמו ציוד לעבודות עפר ומשאיות, רצוי להיוועץ עם עו"ד ולהצטייד בחוו"ד מומחה.

 

  1. אם האירוע הוכר כתאונת עבודה, זכאי הנפגע שתיקבע לו דרגת נכות ע"י וועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי.

 

  1. באם נקבעה נכות של מעל 5% ועד 19%, יזכה הנפגע במענק חד פעמי, ובמידה ונכותו הוערכהבשיעור של מעל 19%, הרי שיזכה לקצבה חודשית.

 

  1. לנפגע ולמוסד לביטוח לאומי זכות לערער על החלטת הועדה הרפואית דרג ראשון בפני ועדה רפואית לעררים. בשלב זה, חשוב לשקול ייצוג ע"י עו"ד שכן ערעור על החלטות הועדה נעשה רק עקב טעו משפטית. כן, רצוי להצטייד בחוו"ד מומחה.

לפרטים נוספים ולמידע מלא, הנכם מוזמנים לפנות אל עו"ד ונוטריון רונית מאור קשלס, בטלפון נייד: 050-5949090 או בטלפון המשרד: 08-9102050.